Get
News

Birgitte Sigmundstad

Hva vi snakker om når vi snakker om krigen

Atelier Nord holder stengt i tråd med gjeldende smittevernsregler fra Oslo kommune. Vi håper å kunne gjenåpne utstillingen mot slutten av april.

Last ned utstillingspublikasjon med essay om kunstnerskapet til Birgitte Sigmundstad av Maria Fosheim Lund her.

Dato: 18.02. – 25.04.21
Sted: Atelier Nord, Olaf Ryes plass 2 (entrance Sofienberggata)
Åpningstider: torsdag og fredag 15-18, lørdag og søndag 13-18.

Utstillingens tittelarbeid følger klasse 9A på Skullerud ungdomsskole i det de lærer om nazismens fremmarsj, Quislings statskupp, nazistenes systematiske drap på jødene, samt norsk motstand mot den tyske okkupasjonen. Den entusiastiske historielæreren benytter ofte film og fellesdiskusjoner til å vekke interessen for norsk krigshistorie i en ny generasjon. Vi trer inn i elevenes samfunnsfagsundervisning og kommer tett på deres opplevelse av krigshistorien og ulike måter krigen er relevant for samtiden.


Flere kortere verk undersøker hvordan fortellingen om krigen er levende og i stadig endring. Norges krig (2021) er spilt in på Riksarkivet hvor Synne Corell, historiker og forsker ved Holocaustsenteret, forteller om noen av standardverkene innenfor norsk krigshistorie. Og andre historier (2021) omfatter flere fortellinger om materielle spor etter krigen og spør om hva de kan fortelle om ideologi og tilhørighet i krigsårene. Kunst og ukunst (2020) handler om Nasjonal Samlings utstilling med «degenerert-kunst» på Nasjonalgalleriet i 1942. Samlet kan disse verkene sees som en essayistisk undersøkelse rundt en krig som aldri ser ut til å ta slutt. Etter skoletid (2021) er et gjensyn med klassen i tittelarbeidet, hvor de forteller om hva de har lært om krigen.

Filmene suppleres av bilder og publikasjoner som har vært med på å generere fellesskapets forståelse av krigen, hentet fra samlingen Sigmundstad har opparbeidet seg igjennom årene. Sigmundstad er opptatt av den auraen som tilfaller hverdagslige ting med tilknytning til krigen. Hvorfor fascinerer de oss? Hva er det som gjør at de får fortiden til å bli levende?

Birgitte Sigmundstad (f. 1969) bor i Oslo og arbeider hovedsakelig med bevegelige bilder. Hun er utdannet ved Surrey Institute of Art & Design i England. Sigmundstads filmer har et essayistisk preg og tar ofte for seg kunst, kunsthistorien eller historiske hendelser. Tidligere filmer inkluderer Et godt Motiv (2012); Brevet til Kulturministeren (2013); Odel (2016); Hammersborg Protecting the Bygone Future (2017). Sigmundstad mottok i 2007 Einars Granums kunstpris og Statens Garantinntekt i 2011.

Støttet av Viken filmsenter, Billedkunstnernes vederlagsfond, Kunstsentrene i Norge (Regionale prosjektmidler) og Norsk kulturråd.