Get
News

I 1968 krysset tre NRK-medarbeidere grensen over til Øst-Berlin. Kort tid etter ble et elektronisk musikkinstrument kalt Subharchord i all hemmelighet sendt til Oslo. Nå arbeides det med å få frem lyden i instrumentet. Storpolitikk og elektronisk musikkHistorien om dette merkelige instrumentet fletter sammen storpolitikk og elektronisk musikk. Den elektroniske lydgeneratoren Subharchord ble utviklet i Øst-Berlin på 1960-tallet, ved ”Labor für musikalisch-akustische Grenzprobleme”. Totalt ble det produsert syv instrumenter. Betingelsene for arbeidet var ikke de enkleste. Den sovjetiske lederen Nikita Khrusjtsjov fordømte elektronisk musikk som en kakofoni som ikke passet med sosialismen.

Subharchorden var et studioinstrument som kunne skape kunstige elektroniske lyder. Teknisk sett var instrumentet meget spesielt. Det skilte seg fra vanlige synthesizere ved at det var basert på såkalt subharmonisk frekvensdeling. Av de seks produserte instrumentene forble alle i Øst-Europa bortsett fra det ene som ble solgt til NRK. I dag er dette et av tre bevarte instrumenter. Lederen for NRKs musikkavdeling, Gunnar Sønstevold, brukte instrumentet i NRKs studio for elektronisk musikk. Instrumentet kunne gi lyder og klanger til ulike fjernsynsproduksjoner. Det er imidlertid uklart hvor mye instrumentet faktisk ble brukt. Antakeligvis ikke så mye. Etter en stund ble instrumentet flyttet fra studioet i NRK og hjem til Gunnar Sønstevold.

Er det fortsatt lyd i instrumentet?
Siden begynnelsen av 1990-tallet har NRKs østtyske Subharchord vært utstilt på Ringve Museum i Trondheim. Nå befinner instrumentet seg på Norsk Teknisk Museum i Oslo, hvor det arbeides med å få satt det i spillbar stand. – Vi er spente på resultatet, sier konservator Frode Weium, som leder prosjektet og har elektroniske musikkinstrumenter som spesialfelt. Samtidig som instrumentet settes i stand ønsker han at det endres så lite som mulig fra det opprinnelige.

To av de østtyske ingeniørene og teknikerne fra 1960-tallet, Gerhard Steinke og Georg Geike, har bidratt med råd og opplysninger. Ringve Museum har sammen med Geike gjort en tilstandsvurdering av instrumentet. Deutsches Technikmuseum i Berlin har sendt kopier av de originale Subharchord tegningene til Oslo. Selve arbeidet utføres av Bjørn Roar Svensson. Han arbeidet tidligere i NRK og sammen med Sønstevold på 1970- og 80-tallet, og kjenner instrumentet godt. Det er langt fra første gang at Svensson åpner opp instrumentet når han nå leter etter årsaker til at lyden ikke kommer som den skal.

Konsert, film og utstilling
Dette er et omfattende samarbeidsprosjekt, forteller Frode Weium ved Teknisk Museum. Hvis de klarer å sette instrumentet i spillbar stand, vil det bli demonstrert av den norske musikeren Biosphere (Geir Jenssen) under en konsert som holdes på Norsk Teknisk Museum torsdag 6. juni i forbindelse med Only Connect Festival of Sound. Der vil også regissøren Ina Pillat, som opprinnelig kommer fra Østtyskland og nå er bosatt i Oslo, presentere sin kommende dokumentarfilm om denne Subharchorden. Fra 10. juni 2013 vil instrumentet bli vist i utstillingen ”Musikkmaskiner” på Teknisk Museum på Kjelsås.