Anna Clawson

The Long Hangover

Dato: 08.03. – 14.04.2024 
Åpningstider: Torsdag og fredag ​​15-18, lørdag og søndag 12-17. 
Galleriet er stengt i påsken (27.03 – 31.03.24).
Sted: Atelier Nord, Olaf Ryes plass 2 (inngang fra Sofienberggata).

Velkommen til utstillingsåpning torsdag 7. mars kl. 19.00.

Leftover – handover – hungover

Hva skjer i gapet mellom fortellingen og det endelige bortfallet av kontekst?

I utstillingen The Long Hangover viser Anna Clawson kunstverk som fremstår som rester etter falmede politiske prosjekter fra nær og ikke fullt så nær fortid.

….

The Long Hangover inviteres betrakteren inn i et landskap uten en klar fornemmelse av størrelse, som bader i månelyset fra en elektronisk ‘midnattshimmel’. Dette er kanskje tydeligst i møte med installasjonen …into bed 1903-2023 (2024), hvor gamle lommelykter er arrangert i stabler tilsvarende opptenningsved, slik at de ligner lysende glør. Scenic route (nudged-shoved-pushed) 1903-2023 (2024) er en 35mm lysbildeserie som dokumenterer endestykkene på de samme lommelyktene. Vist i kronologisk rekkefølge, fra eldste til nyeste, sporer de sirkulære og månelignende bildene spredningen av lommelykt-teknologi over hele verden, fra dens oppfinnelse i 1898 av briten David Misell. Her blir gapet mellom mikro- og makroskala, mellom det individuelle håndholdte objektet, samt gjenstandenes spredningen over store geografiske avstander, satt i bevegelse.

Ekkoet av en glidende tonebevegelse, et opptak spilt inn fra et Arp Schnitger-orgel i Hauptkirche St. Jacobi i Hamburg, høres fra gallerirommets hjørner. Kirkens trosretning ble endret fra romersk-katolsk til luthersk i 1529 som et resultat av reformasjonen. Lyden beveger seg opp og ned i skala, men alltid med klokken, i en fremoverrettet bevegelse som omslutter publikum. Å spille av orgellyden kan sees som en domestiserende gest, knyttet til at den store fortellingen om orgelet som Guds stemme har tapt seg. På 1800-tallet gjorde oppfinnelsen av damporgelet at instrumentet ble tatt i bruk i sekulære kontekster, som barnekaruseller, og i dag støter man kanskje oftest på orgel i lydsporet til skrekkfilmer.

Anna Clawson (f. Donaghadee, N.IRE) er en irsk kunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun ble uteksaminert med en mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2023 og er alumnus fra School of the Damned (2017), en autonom kunstskole i Storbritannia. Hun tok bachelorgraden sin i billedkunst ved University College Falmouth, Storbritannia, i 2009. Anna arbeider med både analoge og digitale medier i installasjon og skulpturer, alene og som en del av det samarbeidende duoen Clawson & Ward, med Nicole Ward.

Utstillingen er støttet av av Kulturrådet og Norske Billedkunstnere.

Takk til Craig Jackson ved Sonic Arts Research Centre i Belfast for lydassistanse, organist Florian Stölzel ved Hauptkirche St. Jacobi i Hamburg, Nicole Ward, Pauline Clawson, Belladonna Paloma og Lina Mariann Friis.

Kuratert av Ida Lykken Ghosh.