Anna Clawson
The Long Hangover
Dato: 08.03. – 14.04.2024
Åpningstider: Torsdag og fredag 15-18, lørdag og søndag 12-17.
Galleriet er stengt i påsken (27.03 – 31.03.24).
Sted: Atelier Nord, Olaf Ryes plass 2 (inngang fra Sofienberggata).
Velkommen til utstillingsåpning torsdag 7. mars kl. 19.00.
Leftover – handover – hungover
Hva skjer i gapet mellom fortellingen og det endelige bortfallet av kontekst?
I utstillingen The Long Hangover viser Anna Clawson kunstverk som fremstår som rester etter falmede politiske prosjekter fra nær og ikke fullt så nær fortid.
….
I The Long Hangover inviteres betrakteren inn i et landskap uten en klar fornemmelse av størrelse, som bader i månelyset fra en elektronisk ‘midnattshimmel’. Dette er kanskje tydeligst i møte med installasjonen …into bed 1903-2023 (2024), hvor gamle lommelykter er arrangert i stabler tilsvarende opptenningsved, slik at de ligner lysende glør. Scenic route (nudged-shoved-pushed) 1903-2023 (2024) er en 35mm lysbildeserie som dokumenterer endestykkene på de samme lommelyktene. Vist i kronologisk rekkefølge, fra eldste til nyeste, sporer de sirkulære og månelignende bildene spredningen av lommelykt-teknologi over hele verden, fra dens oppfinnelse i 1898 av briten David Misell. Her blir gapet mellom mikro- og makroskala, mellom det individuelle håndholdte objektet, samt gjenstandenes spredningen over store geografiske avstander, satt i bevegelse.
Ekkoet av en glidende tonebevegelse, et opptak spilt inn fra et Arp Schnitger-orgel i Hauptkirche St. Jacobi i Hamburg, høres fra gallerirommets hjørner. Kirkens trosretning ble endret fra romersk-katolsk til luthersk i 1529 som et resultat av reformasjonen. Lyden beveger seg opp og ned i skala, men alltid med klokken, i en fremoverrettet bevegelse som omslutter publikum. Å spille av orgellyden kan sees som en domestiserende gest, knyttet til at den store fortellingen om orgelet som Guds stemme har tapt seg. På 1800-tallet gjorde oppfinnelsen av damporgelet at instrumentet ble tatt i bruk i sekulære kontekster, som barnekaruseller, og i dag støter man kanskje oftest på orgel i lydsporet til skrekkfilmer.
Anna Clawson (f. Donaghadee, N.IRE) er en irsk kunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun ble uteksaminert med en mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2023 og er alumnus fra School of the Damned (2017), en autonom kunstskole i Storbritannia. Hun tok bachelorgraden sin i billedkunst ved University College Falmouth, Storbritannia, i 2009. Anna arbeider med både analoge og digitale medier i installasjon og skulpturer, alene og som en del av det samarbeidende duoen Clawson & Ward, med Nicole Ward.
Utstillingen er støttet av av Kulturrådet og Norske Billedkunstnere.
Takk til Craig Jackson ved Sonic Arts Research Centre i Belfast for lydassistanse, organist Florian Stölzel ved Hauptkirche St. Jacobi i Hamburg, Nicole Ward, Pauline Clawson, Belladonna Paloma og Lina Mariann Friis.
Kuratert av Ida Lykken Ghosh.