Espen Sommer Eide
Wild Music Reserve (Pasvik)



Dato: 07.11.25 – 14.12.25
Sted: Atelier Nord, Olaf Ryes plass 2 (inngang fra Sofienberggata)
Velkommen til utstillingsåpning torsdag 6. november kl. 18.00.
_
Espen Sommer Eides utstilling Wild Music Reserve (Pasvik) kombinerer musikk, lyd, video og grafiske trykk, som er resultater av kunstnerens mangeårige interesse for naturreservater. Det strengt avsondrede reservatet Pasvik Zapovednik på russisk side av elva i Pasvik i Sør-Varanger, som opererer med sovjetisk reservat-tenkning, står sentralt i utstillingen. Kunstneren utforsker naturområdet på flere nivåer og åpner opp for en esoterisk og alkymistisk tilnærming.
I søken etter et fristed
Nå som grensen mot Russland er stengt, har reservatet, paradoksalt nok, på nytt blitt et fristed for truede arter og urskog, der naturen får utvikle seg fritt uten menneskelig påvirkning. I en tid der strukturer bryter sammen og mye overlates til utnyttelse og ekstraksjon, undersøker Sommer Eides installasjon muligheten for et beskyttet sted. Et skjulested ingen kan nå, hvor intime erfaringer og levemåter forblir skjult og beskyttet. Når vinden blåser i riktig retning, kan man høre musikken herfra.
Installasjonen baserer seg på en rekke performative eksperimenter med teknologier for sansning-på-avstand («remote sensing») hvor observatøren ikke påvirker det som undersøkes. Eksempler er romlige lydfelt-opptak, optisk lyd, observasjoner av solen og naturen gjennom ulike filtre og linser, samt målemetoder for det som normalt er usynlig og uhørbart for et menneskelig sanseapparat.
Samtidig utforsker Espen Sommer Eide en mer åpen og esoterisk tilnærming gjennom alkymi ved elvebredden i Pasvik. Et forsøk på å kjemisk dyrke fram en piezoelektrisk krystall, som brukes som mikrofon for opptak i urskogen, dokumenteres på video. Krystallmikrofonen fungerer som et lydprisme mellom stedets form og lytterens kropp.
Musikkens rolle i kunsten
I sin kunstneriske praksis benytter seg Espen Sommer Eide av tidsbaserte medium, med musikk og lyd som sentrale elementer. Kunstneren har en eksperimentell tilnærming til instrumenter, arkiver, steder og språk.
I de senere årene har Sommer Eide jobbet langsiktig med grenseområdet mellom Norge, Russland og Finland, samt naturreservatet Østensjøvannet i Oslo. Arbeidene hans bygger på nettverk av forbindelser mellom natur, kultur, historie og lyd på disse stedene. Dette gjør kunstneren ofte ved å bygge unike instrumenter som er inspirert av ofte glemte før-elektriske, analoge teknologier, og som utforsker hvilken rolle musikk kan ha i kunsten.
Om Espen Sommer Eide
Espen Sommer Eide (f. 1972) er en komponist og kunstner basert i Oslo. I tillegg til installasjon og performance har han en mangeårig karriere innen eksperimentell elektronisk musikk, med utgangspunkt i technomiljøet i Tromsø på slutten av 90-tallet. Hovedprosjekter fra den tiden er Alog og Phonophani, samt en rekke utgivelser på plateselskapene Rune Grammofon, Sofa og Hubro. Eide har vært involvert i mange samarbeidsprosjekter på scenekunstfeltet, og har vært medlem av Verdensteatret siden 2010.
Verkene hans har blitt utstilt på blant annet Nitja (Lillestrøm), Bergen Kunsthall, Bergen Assembly, Henie Onstad Kunstsenter (Bærum), Kode (Bergen), Sami Center for Contemporary Art (Karasjok), Marres (Maastricht, Nederland), Stedelijk Museum (Amsterdam), De Hallen Haarlem (Haarlem, Nederland), Sonic Acts (Amsterdam), Mutek Festival (Montréal, Canada), GRM – Groupe de Recherches Musicales (Paris), Performa Festival (New York) og Museo Reina Sofía (Madrid).
Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Norsk Fotografisk Fond og Oslo kommune.
