Jana Winderen

Listening Through the Dead Zones

12.11.22, 14:00
Atelier Nord, Olaf Ryes plass 2 (inngang via Sofienberggata)
Gratis inngang

Bli med på en livekonsert med den ledende lydkunstneren Jana Winderen i Atelier Nords gallerirom. 

«Døde soner» er vannlegemer som lider av hypoksi, det vil si at oksygenkonsentrasjonen i vannet er blitt så lav at ikke noe liv overlever. Hypoksi er forårsaket av alge-overvekst, et fenomen som oppstår når det er for mye næringsstoffer i vannet. Den bakterielle nedbrytningen av alger har et høyt oksygenforbruk slik at det blir for lite oksygen tilgjengelig til at andre arter greier å overleve. Selv om døde soner kan dannes spontant, har forskere observert den eksponentielle økningen i antallet siden 1960-tallet og bemerket at det er en årsakssammenheng mellom fenomenet og forurensning. Listening Through the Dead Zones er en sonisk kontemplasjon over ødeleggelsene undervannsbiotoper utsettes for. Lyder fra Polhavet på Grønland, Island og Norge, samt fra det tropiske vannet rundt Thailand, Det karibiske hav og Panama er spilt inn av Jana Winderen med hydrofoner. Verket inviterer publikum til å lytte på undervannslydlandskaper befolket av ulike dyrearter som er avhengige av lyd for å kommunisere, jakte og orientere seg. Samtidig vil man høre lyden av oljeutvinning, militære ekkolodd, fritidsbåttrafikk og andre menneskeskapte faktorer forårsaker vanskeligheter for livet i havet. 

Listening Through the Dead Zones er laget på bestilling av IHME Helsinki i 2020.

Jana Winderen er utdannet billedkunstner fra Goldsmiths University, London, og Falmouth School of Art and Design, Cornwall. Hun har også studert matematikk, kjemi og fiskeøkologi ved Universitetet i Oslo. Winderens arbeider har blitt vist og fremført i sentrale internasjonale institusjoner og offentlige rom i Asia, Europa og USA, blant annet ved Lenfest Center for the Arts, Colombia University, New York  (2022),  gnration i Braga, Portugal (2022), Lands End at Cliff House, San Fransisco (2022), NTU Centre for Contemporary Art Singapore, IHME at Helsinki Rowing Stadium (2021), Wuzhen International Art Exhibition, Kina (2019), Art Basel i Miami, USA (2019), Kunstnernes Hus i Oslo, Thailand International Art Biennale i Krabi (2018–2019), Park Avenue Tunnell, New York, på Trafalgar square, London, Museum of Modern Art (MoMA) og Guggenheim Museum/Unsound Festival. Hun har gjort flere permanente lydinstallasjoner, blant annet for U.S Embassy i Oslo og Hamsunsenteret på Hamarøy, Nordland. Hun er innkjøpt av Thüssen Bornemisza Art Contemporary i Wien, av RMIT University Sound Art Collection i Melbourne og Nasjonalmuseet i Oslo. Hun utgir arbeiden sine på Touch i London/LA.