Vebjørn Guttormsgaard Møllberg – The Blue Voyeur
“So when you are gonna peep through the hole to see the super 8 films, be aware; the The Blue Voyeur is coming for you. He is already behind you. The Blue Voyeur is you as the Other on the screen of your unconscious, a love song of a psycho whispered to himself through your ear and presented to your eye, when it is too late.” – Nicolas Siepen i essayet The Blue Voyeur’s Evil Eye, skrevet i anledning utstillingen.
Velkommen til utstillingsåpning på Atelier Nord ANX torsdag 26.05. kl. 19.
Atelier Nord er glad for å kunne presentere Vebjørn Guttormsgaard Møllbergs separatutstilling The Blue Voyeur på Atelier Nord ANX. Utstillingen tar for seg denimstoff som materiale, fetisj og arbeidsuniform. Myke, tekstile masser gjenspeiles i dansende kropper og et ambient lydbilde.
Installasjonen The Blue Voyeur består av to denimkledde vegger, inspirert av arbeidsklær og japanske Boro-tekstiler. Hver vegg er utstyrt med et kikkehull som besøkende kan benytte til å se én av to ulike Super 8 filmer gjennom. Verket utforsker betrakterrollen som oppstår i møtet med film, hvor man inviteres til å observere med et blikk som er fritt for kroppslige begrensninger, fra en posisjon som ikke kan observeres av de som betraktes på lerretet.
Guttormsgaard Møllbergs problematisering av betrakterposisjonen har sitt utgangspunkt i Laura Mulveys klassiske essay Visual Pleasure and Narrative Cinema (1975) hvor Mulvey påpeker at betrakterblikket i Hollywood-film bygger på identifikasjon med den mannlige hovedkarakteren. Mulvey argumenterer for at denne konstruksjonen av blikket innebærer at kvinnelige karakterer får en passiv, fremfor aktiv rolle.
Guttormsgaard Møllbergs bruk av blikket avviker imidlertid fra den Mulvey beskriver ved at blikket konstrueres ved hjelp andre, mer marginale posisjoner enn det heteronormative. Dette kan for eksempel observeres i videoen Fading Dream, hvor dansere iført denimklær gnir kroppene sine mot innsiden av et gammelt fabrikklokale. Videoen er filmet i Guttormsgaard Møllbergs fødeby Notodden, den historiske industribyen hvor norsk Hydro ble grunnlagt i 1905, og 8 timersdagen ble innført som en aksjon av industriarbeiderne i 1918.
Vebjørn Guttormsgaard Møllberg er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø og Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Hans tidligere videoarbeider skildrer seksuell identitet i drømmende omgivelser med referanser til ungdomskultur, arkitektur og tekstilhåndverk, samt idéen om samarbeid og vennskap i liv og virke. Guttormsgaard Møllberg var initiativtaker til fanzinen og screening-programmet Kuk & Parfyme sammen med Ingrid Forland. Filmene hans er vist ved en rekke festivaler og kunstinstitusjoner i Norge og i utlandet, blant annet Kortfilmfestivalen i Grimstad, Lothringer 13 Halle München, Tel Aviv LGBT film festival, Bergen Kunstmuseum (KODE), Pink Screens Filmfestival Brussels, Nikolaj Kunsthal i København og Seattle Erotic Art Festival.
Lydarbeidet i filmene er gjennomført i samarbeid med Jørn Tore Egseth.